Tom van Deijck
08 September, 2021
De moderne auto’s van tegenwoordig zijn niet meer zo gevoelig voor roest als de oude modellen van vroeger. Ondanks het grote aantal kunststof inzetstukken en het gebruik van speciale beschermende en isolerende materialen, is de kans op roestvorming nog steeds aanwezig. Het is dan ook belangrijk om tijdig actie te ondernemen, zodat roestvorming eventueel kan worden voorkomen. Laten we eens kijken naar de belangrijkste maatregelen die je kunt nemen, afhankelijk van de mate van roestschade aan de auto. En ook al ziet roest er soms ernstig uit en lijkt het alsof er niets meer aan te doen valt, toch zijn er manieren om het probleem te verhelpen. In deze how-to leggen we je uit hoe je roest op jouw auto kunt voorkomen en verwijderen.
De allereerste activiteit die je moet uitvoeren, is het zorgvuldig en nauwkeurig onderzoeken van alle metalen delen van de carrosserie. Controleer vooral de oppervlaktes die het meeste risico lopen op roest(vorming). De meest risicovolle gedeeltes zijn de onderdelen die tijdens het rijden het vaakst en snelst worden geraakt door opspattende modder, aarde, kiezels en andere materialen. Oftewel, alle delen van de spatborden bij de wielen, de voorkant van de auto en het onderste achterdeel. In deze gebieden lopen vooral delen met droge bochten en vouwen gevaar, maar ook lijstwerk en gebieden onder de afdichtingen, waar het plaatwerk niet zo snel droogt als op kale delen. Afhankelijk van de mate van roest die je tegenkomt, kun je op verschillende manieren te werk gaan.
Zodra je erachter bent gekomen dat de roest het metaal nog niet heeft aangetast, is het voldoende om deze plek te behandelen met WD-40 Multi-Use Product. Deze spray elimineert vlekken, beschermt het metaal tegen roest en corrosie, en heeft een doordringende en smerende werking. Het middel werkt ook in op teervlekken die de carrosserie kunnen aantasten. Over dit laatste onderwerp hebben we ook een specifieke how to. Lees deze hier. In ieder geval kan elk oppervlak dat risico lijkt te lopen, worden behandeld met ditzelfde product om de conditie van het materiaal optimaal te houden.
Heeft de roestvorming het metaal aangetast en laat de lak los van het metaal? Dan is er een iets grondigere actie vereist. Allereerst moet je het gedeelte isoleren van nabijgelegen onderdelen. Plak het af met papieren tape. Gebruik middelfijn schuurpapier (120-240) om op het betreffende gebied te werken, totdat het metaal is bereikt en alle roest en verf is verwijderd. Reinig vervolgens alles met een doek. Zijn er roestige plekken die niet kunnen worden weggeschuurd? Dan is het raadzaam om een roestomvormer aan te brengen. De roestomvormer verbindt zich als het ware met de roest en vormt zo een beschermend laag.Het voorkomt dat de lak op de auto verder wordt aangetast en het metaal wegrot. die zorgt dat de roest wordt gebruikt om een beschermende werking te realiseren.
Breng met behulp van de flexibele stalen spatel de plamuur aan op de punten waar je zojuist de oppervlakte hebt geëgaliseerd. Wanneer de plamuur perfect is uitgehard, wrijf je met schuurpapier (over de oppervlakte). Tot slot kun je, na het gedeelte goed te hebben gereinigd, twee opeenvolgende lagen primer aanbrengen met de spuitbus. De primer moet op de gevulde delen worden aangebracht tot aan de tape. Zo voorkom je dat een laag zichtbaar wordt en na afloop moeilijk te egaliseren is. De primer moet ook worden geschuurd. Let op dat je een extra fijn schuurpapier (600-800) gebruikt. Alleen zo krijg je de oppervlakte perfect glad. Nu kan het oppervlak worden gereinigd met een doek en kan de tape worden verwijderd.
Als het gebied dat was aangetast door roest klein is, kan de auto opnieuw worden gespoten. Uiteraard met dezelfde kleur verf als de auto. Zorg dat je ongewenste delen, zoals ruiten of bumpers afplakt. Ga meerdere keren over het gebied. Begin buiten het oppervlak te spuiten en beweeg naar het behandelde deel van het oppervlak. Laat tussentijds de verschillende lagen drogen, voordat je een nieuwe laag aanbrengt. Ben je klaar? Verwijder dan de afgeplakte delen. Is het gebied groter? Dan is het raadzaam om de auto naar een carrosseriebedrijf te brengen. Met een spuitbus zul je namelijk niet voldoende hebben.
Wanneer de lak perfect droog is, zijn er twee belangrijke afwerkingen nodig. Breng eerst een laag schuurpasta aan met watten en daarna een wax om te polijsten (polijstmiddel). Op deze manier zal het bewerkte deel perfect matchen met de rest van de lak. Niet alleen hoe het eruitziet, maar ook hoe het aanvoelt. De laatste stap is het aanbrengen van een laag transparant, beschermend vernis. Dit doe je wederom met een spuitbus. Dit middel heeft een dubbele functie: enerzijds om het oppervlak glanzend te maken en anderzijds om een sterke bescherming te creëren tegen weersinvloeden én roest. Het is sterk aan te raden om lakken (altijd in spuitbus vorm) te gebruiken die goed uitharden en lang meegaan.
Heb je elke stap in deze how-to grondig en zorgvuldig doorlopen, dan is er hoogstwaarschijnlijk geen enkel roestplekje meer te bekennen. Lijken je de handelingen en stappen te ingrijpend of zit er roest op een te groot oppervlakte van je auto? Ga dan naar een garage of specialist. Die weet er sowieso raad mee en helpt je om jouw auto weer volledig roestvrij te krijgen. Heb je zelf nog handige tips voor het voorkomen of verwijderen van roest op een auto? Deel ze dan met ons via Facebook of Instagram en inspireer anderen! Is jouw auto ook toe aan een wax- en/of polijst beurt? Bekijk dan deze how-to eens.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 producten werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld.WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
18 August, 2021
29 July, 2021
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden