Tom van Deijck
10 September, 2021
Dankzij de airconditioning (airco) blijft het in de auto lekker koel, zelfs bij zeer hoge temperaturen. Daarnaast voorkomt de airco dat de autoruit in de winter beslaat. De airco van een auto bestaat uit een compressor en een warmtewisselaareenheid. Dat laatste is uitgerust met een gesloten circuit waarin zich een speciaal gas bevindt. Bij veel auto’s wordt de compressor aangedreven door de aandrijfriem van de motor, bij andere auto’s gebeurt dit apart. Na een lange gebruiksperiode kan de airco enkele problemen krijgen. Denk aan stinkende lucht of zelfs storingen. Hoe dan ook, zelfs als je geen problemen opmerkt, is het raadzaam om je airco te onderhouden. Zo zorg je ervoor dat het systeem z’n werk blijft doen. Diverse autofabrikanten raden aan om het onderhoud zo’n één keer per jaar uit te voeren of om de 15.000-20.000 km.
De circulatie van geconditioneerde lucht in de auto wordt geregeld door een speciaal filter. De taak van de filter is om fijnstof en andere verontreinigende stoffen tegen te houden die het passagiersgedeelte van de auto binnenkomen via de ventilatiekanalen of ramen. Een uitgeput filter vervult deze functie niet meer, waardoor schadelijke stoffen in het passagiersgedeelte kunnen komen. Naast het reinigen van de lucht, vermindert het filter ook het beslaan van de ruiten en vergemakkelijkt het de werking van het verwarmings-/koelsysteem van de auto. Er kunnen twee soorten filters in de auto zitten:
De filter is in een speciale behuizing geplaatst. Deze zit, afhankelijk van het automodel, in het voorste deel van het passagiersgedeelte of in de motorruimte. Raadpleeg het instructieboekje van je auto om de locatie te achterhalen. Na het openen van het filtercompartiment wordt het oude filter langzaam verwijderd, zodat het niet scheurt. Vervolgens is raadzaam om een stofzuiger te gebruiken om stof of andere vreemde materialen in de behuizing te verwijderen. Het nieuwe filter moet correct worden geplaatst. Een pijl geeft aan welke kant boven komt. Vervolgens sluit je het compartiment weer.
Het vervangen van het filter is mogelijk niet voldoende om vervelende geuren te elimineren die zich in het passagiersgedeelte verspreiden. Om de situatie te verhelpen kunnen speciale parfum-/ontsmettingsproducten worden gebruikt. Deze worden veelal in spuitbussen verkocht. De bus moet zijn uitgerust met de flexibele verlengbuis, die zo ver mogelijk in de openingen van de ventilatieopeningen moet worden gestoken. Er wordt een beetje “parfum” in elke ventilatieopening gespoten. Daarna activeer je de ventilator. Herhaal deze handeling na enkele minuten.
Een ontsmetting van de kanalen en het passagiersgedeelte wordt uitgevoerd met een ander type product. Ook weer een spuitbus. Start de motor, houd alle ramen gesloten en activeer de airco op maximale ventilatie. Vervolgens plaats en activeer je de spuitbus op de vloer van je auto. De spuitbus heeft een lock-functie, zodat het continu blijft spuiten. Houd de deuren gesloten (na het verlaten van het passagiersgedeelte) en laat de hele spuitbus leeglopen. De recirculatie van de interne lucht ervoor zorgt dat de gezuiverde lucht talrijke vervangingscycli uitvoert. Na zo’n 10-15 minuten kan het passagiersgedeelte worden geventileerd. Verwijder de spuitbus en klaar.
Heb je de airco aan, maar blaast de ventilator uitsluitend lucht van kamertemperatuur? Dan hangt het probleem af van de compressor of het gascircuit dat het bedient. De compressor wordt vaak aangedreven door de aandrijfriem die ook de waterpomp en de dynamo aandrijft. Kijk bij een uitgeschakelde motor of er schade is en controleer bij een draaiende motor of de compressorpoelie regelmatig wordt geactiveerd. Als je twijfelt over de aandrijving van de poelie, dan kun je proberen deze te behandelen met WD-40 Specialist Siliconenspray. Het gascircuit is afgesloten, maar kan na verloop van tijd kleine lekkages krijgen, waardoor de druk verlaagt. Je kunt dit deel van het systeem alleen met speciale professionele middelen onder handen nemen. Daarom is het in zo’n geval noodzakelijk om je auto naar een servicecentrum te brengen, zodat het gas wordt bijgevuld.
Heb je elke stap in deze how-to doorlopen, dan weet je in ieder geval dat jouw airco goed is onderhouden. Bij langdurig gebrek aan onderhoud kan het voorkomen dat jouw airco-systeem gerepareerd moet worden. In dat geval kan het hoog in de kosten lopen. Controleer en check dus met enige regelmaat de bovengenoemde onderdelen, zodat je bij koud weer lekker warm zit en bij warm weer je hoofd heerlijk koel houdt. Heb je zelf nog handige tips voor het onderhouden van de airco van een auto? Deel ze met ons via Facebook of Instagram en inspireer anderen! Zijn jouw remblokken ook aan onderhoud toe? Bekijk dan deze how-to eens.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 producten werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld.WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
04 August, 2021
13 August, 2021
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden