Tom van Deijck
17 September, 2021
Een ABS-sensor (Anti Blokkeer Systeem) maakt deel uit van het systeem dat voorkomt dat een autowiel tijdens het remmen blokkeert, de grip op het wegdek verliest en de remweg verlengt. In de praktijk detecteert het ABS of een wiel is geblokkeerd en laat het de rem op dat wiel los. Zelfs als de bestuurder het pedaal ingedrukt houdt. Zo kan het wiel draaien en weer grip op de weg krijgen. Het systeem voert deze activiteit van het loslaten en hervatten van het remmen herhaaldelijk en zeer snel uit totdat de sensor op dat wiel aangeeft dat het de juiste rotatie heeft hervat.
In de kern detecteert het systeem dus of het wiel vergrendelt is of draait. Elk wiel heeft zijn eigen sensor achter de wiellager in het blok dat de rem bevat. In dit blok zit een speciale schijf (een fonisch wiel), die de sensor voorziet van stroom.
Je herkent een probleem aan het ABS wanneer het waarschuwingslampje in het dashboard gaat branden (in plaats van na enkele seconden na starten uit te gaan). Ook onregelmatig remmen kan de oorzaak van het probleem zijn. Als je er zeker van bent dat het waarschuwingslampje niet te wijten is aan een defecte zekering of de ABS-regeleenheid, focus je dan op de ABS-sensoren. Rijd nooit met het waarschuwingslampje aan, tenzij dit absoluut noodzakelijk is. Rijd dan wel met een zeer lage snelheid.
Lees in deze how-to hoe je stap voor stap een ABS-sensor kunt vervangen.
De ABS-sensoren zijn via een kabel met de regeleenheid verbonden. Omdat deze afstand vrij lang is, loopt de kabel door een groot deel van de auto en wordt deze op zijn plaats gehouden door verschillende bevestigingen. Het is niet ongebruikelijk dat de kabel na een bepaalde periode, vooral na veel rijden op oneffen terrein of in extreme weersomstandigheden, verslechtert of zelfs op sommige plekken doorgesneden is. Zo wordt het signaal van de sensor onderbroken en niet correct geleid. Volg daarom het pad van de kabel en controleer zorgvuldig of de kabel sporen van problemen heeft.
De kabel die vanaf de sensor loopt, na een min of meer lang stuk, is voorzien van een connector. Hiermee kan het deel van de kabel, dat loopt tot aan de regeleenheid, worden aangesloten. Als er schade wordt gedetecteerd in het laatste deel van de kabel, koppel je de connector los en vervang je de beschadigde kabel. Vind je schade in het deel van de kabel dat op de sensor is aangesloten of vind je schade in de kabel zelf? Dan zal de sensor moeten worden vervangen.
Over het algemeen moet het wiel op de naaf waar de sensor zich bevindt, worden verwijderd. De auto moet worden opgetild en op hefkrikken worden geplaatst. Zo weet je zeker dat je er makkelijk en vooral veilig onder kunt werken. Het kan ook nodig zijn om in de auto te werken, aangezien bij veel auto’s de connector zich bevindt tussen de kabel van de sensor naar de regeleenheid, onder de kofferbak of op andere interne plekken.
De sensorkabel die is losgekoppeld van de connector moet ook worden vrijgemaakt van andere ankerpunten op de carrosserie of het chassis, zoals klemmen of clips. Een deel hiervan is uitwendig en daardoor vervuild met aarde, vuil of vet. Het is raadzaam om deze vooraf schoon te maken. Gebruik WD-40 Multi-Use Product en een microvezeldoek. Zo kan de kabel worden losgemaakt zonder de steunen te beschadigen. De sensor is met een bout aan de naaf en het remframe bevestigd. Het samenstel wordt vaak geoxideerd en is bestand tegen demontage. Na de eerste reiniging is het slim om WD-40 Specialist Super Kruipolie te spuiten. Deze spray trekt snel in en bevrijdt de onderdelen makkelijk en snel. De formule helpt ook bij oxidatie het vastlopen van onderdelen. Gebruik vervolgens de juiste sleutel om de bout los te draaien en verwijder de sensor uit de zitting.
De plek waar de bouten zaten, moeten worden behandeld met WD-40 Multi-Use Product. Doe dit voordat je de nieuwe sensor vastschroeft. De kabel die uit de sensor komt, moet op dezelfde steunen worden geplaatst en stevig worden vergrendeld. Net als de oude. Tenslotte moet de eindconnector worden aangesloten op de connector, op de kabel die naar de besturingseenheid gaat. Eindelijk kan het wiel weer in elkaar worden gezet. Na het vervangen van het wiel, zullen er enkele tests met de auto moeten worden uitgevoerd. Zo kun je achterhalen of het waarschuwingslampje blijft branden en of het ABS überhaupt functioneert. Is de test niet succesvol? Dan zul je moeten overwegen om je auto naar een garage te brengen. De kans is groot dat er een probleem is met de regeleenheid. Deze moet worden gecontroleerd met de juiste apparatuur. Er kan ook nog een probleem zijn met het beschadigde klankwiel, dat ook in de garage moet worden vervangen.
Als je alle bovenstaande stappen zorgvuldig hebt doorlopen, kun je weer zonder zorgen de weg op en is jouw auto weer in staat om veilig te remmen. Het vervangen van de ABS-sensoren is een ingreep die je met enige handigheid zelf kunt uitvoeren. Twijfel je of je deze vervanging zelf wil doen, of wil je er je handen simpelweg niet aan vuil maken? Maak dan een afspraak bij een garage bij jou in de buurt. Heb je zelf nog handige tips voor het vervangen van een ABS-sensor? Deel ze dan met ons via Facebook of Instagram en inspireer anderen! Naast de ABS-sensoren is het ook belangrijk om de airco van je auto goed te onderhouden. Check onze how to om te lezen hoe je dit het beste kunt doen.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 producten werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld.WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
10 September, 2021
04 August, 2021
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden