Jesse
26 January, 2022
Het gedeelte van de ruitenwisser van je auto dat de meeste slijtage oploopt, is de rubberen strip die in de kunststof ruitenwisser zit en tegen de buitenkant van de voorruit schuift. Na verloop van tijd verhardt en scheurt het rubber, waardoor het zich niet meer goed kan vormen tegen de voorruit. Zo kan de ruitenwisser nauwelijks regenwater wegvegen. Deze slijtage gaat geleidelijk, dus je hebt ruim de tijd om in te grijpen. Zo voorkom je dat de ruitenwisser daadwerkelijk kapot gaat. Daarnaast is het mogelijk dat de arm van de ruitenwisser beschadigt. Tegenwoordig zijn er verschillende methodes om een ruitenwisser te repareren. Dat geldt voor het repareren van de rubberen strip, de arm, de as of zelfs het motortje van de ruitenwisser. In een paar stappen helpen we je om jouw ruitenwisser weer optimaal te laten functioneren.
Als je jouw ruitenwissers regelmatig schoonmaakt, voorkom je dat ze kapotgaan en hoef je ze dus niet te repareren. Zijn er problemen met een ruitenwisser, dan betekent dit niet direct dat er iets kapot is. Als de rubberen afdichting van de borstel geen bijzondere schaduw vertoont, dan is het afvegen met een in huishoudalcohol gedrenkte doek voldoende. Ook de samenstelling van het wasmiddel voor je voorruit is belangrijk. Gebruik een specifieke ruitenreiniger voor auto’s óf een mengsel van water en huishoudalcohol. Houd een verhouding aan van 4/5 water en 1/5 alcohol.
Vervanging is noodzakelijk wanneer je scheuren of onderbrekingen aan de onderkant van de rubberen strips opmerkt. Deze kunnen op verschillende manieren aan de armen worden bevestigd. Gebruik voor het verwijderen een clip of draai de arm om en trek de strip er handmatig uit. Koop de rubberen delen die geschikt zijn voor je auto en vervang deze. Zorg dat je ook de rubberen strip van de andere ruitenwisser vervangt. Je kunt er ook voor kiezen om deze als reserve te bewaren. Houd het uiteinde van de rubberen strip tegen het uiteinde van de arm en klik deze op z’n positie.
Een beschadiging aan de arm komt niet heel vaak voor. De veer die hem tegen de voorruit drukt, kan uiteraard breken, maar dit gebeurt zelden. Het verbindingssysteem tussen de arm en de schacht zorgt voor beweging. Dit gedeelte zal eerder verslechteren of breken. In dit geval kan de arm stil blijven staan, ondanks de soepele rotatie van de aandrijfas. De arm kan ook loskomen van de aandrijfas tijdens het rijden. De arm kan door verschillende systemen met de aandrijfas zijn verbonden, elk met een eigen manier van demonteren. Soms is het al voldoende om de duimschroef vast te draaien (als deze aanwezig is).
Om eventuele slip van de as in de behuizing te lokaliseren, verwijder je de arm en markeer je de draairichting op de kop van de as. Zet vervolgens de arm weer op z’n plaats en zet de ruitenwissers aan. Zodra de arm is verwijderd, zul je een mogelijke slip opmerken. Als de kop van de schacht in de zitting van de arm glijdt, is het mogelijk om een tijdelijke koppeling te maken. Dit doe je door de zitting en de schacht tegelijkertijd te boren met een ijzeren bit. Steek een vrij sterke zelf borende schroef in het gat, die de arm op z’n plaats houdt en voorkomt dat de as wegglijdt. Dit is een tijdelijke oplossing in afwachting van het vervangen van de kapotte as van de ruitenwisser.
Als de arm beschadigd of ernstig verslechterd is, moet je deze vervangen. Is het lastig om de arm uit z’n as te trekken? Gebruik dan een beetje WD-40 Specialist Super Kruipolie en spuit het op de fitting. Dit middel dringt snel door en maakt de verbinding efficiënt los. Vergeet niet om de lijn waar de rubberen strip op de voorruit rust, met tape te markeren. Zo heb je een referentiepunt. De nieuwe arm, waar al een rubberen strip op zit, moet op de as worden vergrendeld, zodat deze precies op de aangebrachte referentie van de voorruit rust. Als er een stelschroef aanwezig is, draai je deze volledig vast.
Een ander probleem dat een storing in de ruitenwisser kan veroorzaken, is de aandrijfmotor. Als het geen tekenen van leven vertoont, controleer je de zekeringkast en kijk je of de motorzekering is doorgebrand. In het geval dat deze intact is, kan er een probleem zijn met het aansluiten van de voeding op de motor zelf. Als je toegang hebt tot de motor, controleer je of deze stroom krijgt op het moment dat de ruitenwissers aanstaan. Is dit het geval? Dan kunnen de verbindingen worden behandeld met een beetje WD-40 Specialist Contactspray. Loopt de motor nog steeds niet? Dan is deze helaas aan vervanging toe.
Met een beetje handigheid en ervaring lijkt het vrij eenvoudig om een ruitenwisser van je auto te repareren of vervangen. Onthoud dat regelmatig reinigen van de ruitenwissers al voorkomt dat er schade of slijtage ontstaat. Belangrijk is om eerst te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Weet je de oorzaak, dan weet je ook de oplossing. In sommige gevallen is aandraaien voldoende, maar soms is de rubberen strip of zelfs de volledige arm aan vervanging toe. Twijfel je of je deze klus zelf moet uitvoeren? Raadpleeg gerust een autospecialist of -monteur. Zo weet je zeker dat alles perfect wordt geregeld. Heb je zelf nog handige tips voor het repareren of vervangen van een ruitenwisser? Deel ze met ons via Facebook of Instagram en inspireer anderen!
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 producten werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld.WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
26 December, 2021
05 August, 2021
20 December, 2021
15 November, 2021
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden