tracking

Hoe kan ik de remblokken van een fiets vervangen?

De remblokken van een fiets (vooral die van een mountainbike – MTB) zijn onderdelen die aan grotere slijtage onderhevig zijn. Dit merk je vooral als je vrij vaak fietst en als je de fiets vaak gebruikt op uitdagende routes. Vervang de oude remblokken door nieuwe wanneer je remmen minder grip krijgen of wanneer ze niet goed reageren. Voordat je de remblokken gaat vervangen, is het belangrijk om te beslissen welk type remblok je wilt installeren.

De drie verschillende soorten remblokken:

  1. Organisch: goede koude werking, lage duurzaamheid en lage weerstand tegen oververhitting.
  2. Halfmetaal: ze hebben zowel een goede koude als warme werking en zijn redelijk duurzaam.
  3. Metallic: hebben een grote weerstand tegen oververhitting en weinig grip wanneer ze koud zijn.

Kies tussen de verschillende remblokken op basis van het soort gebruik van de fiets. Hierbij is de thermische en mechanische belasting waaraan de remblokken zijn blootgesteld ook erg belangrijk.

Let op: wees extreem voorzichtig wanneer je WD-40 producten gebruikt in de buurt van remblokken. Sommige van onze producten zijn expliciet niet bedoelt voor gebruik in de buurt van remschijven en remblokken!

Dingen die ik nodig heb

Stap 1: Demonteer de klem.

De remblokken bevinden zich in de klem die op de vork van de fiets is geïnstalleerd, nabij de schijf. De klem wordt aan de vork bevestigd met twee schroeven waarvan de kop (meestal) een inbus-uitsparing heeft. Als het moeilijk is om los te schroeven met de inbussleutel, kun je er een beetje Multi-Use Product rechtstreeks op spuiten en deze vervolgens een paar minuten laten staan voordat je hem losschroeft. Maak nu de klem los van de schijf, zonder deze van de remkabel los te maken.

Demonteer de klem

Stap 2: Vervang de remblokken.

Draai de dwarsschroef los die de veer vergrendelt waarop de blokken zijn geïnstalleerd. Deze schroef heeft mogelijk een Seeger-veiligheidsring die je met een langbektang moet verwijderen. Ook in dit geval kun je een klein beetje Multi-Use Product aanbrengen. Je kunt de veer eenvoudig met de klem en met je handen naar buiten trekken. Als het een beetje moeilijk is, gebruik dan de langbektang en gebruik deze om de bovenkant van de veer vast te pakken.

Vervangen

Stap 3: Onderhoud van de zuigers.

Voordat je de nieuwe veer met de nieuwe remblokken installeert, is het bijna altijd nodig om wat onderhoud uit te voeren aan de twee zuigers (pistons) die de veer en remblokken samendrukken tijdens het remmen. Het komt vaak voor dat water, modder en andere elementen de juiste beweging van de zuigers verstoren. Je kunt dit defect ook visueel opmerken als je kunt zien dat de ene zuiger meer uitsteekt dan de andere in de klem. Isopropylalcohol kan worden gebruikt om de zuigers goed te reinigen, maar voor een snellere en extreem effectieve oplossing breng je enkele druppels WD-40 Specialist Remmenreiniger aan. Deze verbinding reinigt perfect de zuigers, die hun normale uitlijning binnen de klem zullen hervatten. Na deze toepassing moet je de binnenkant van de klem drogen en grondig reinigen met een papieren doek of wattenstaafjes.

Onderhoud van de zuigers

Stap 4: Plaats de nieuwe remblokken en monteer de klem.

Als je nieuwe remblokken koopt, krijg je hier vaak een klemhouder met een veer bij. De montage hiervan is vrije eenvoudig: druk de veer met je handen samen en plaats deze in de klemhouder. Let erop dat de veer goed tussen de zijzuigers (pistons) geplaatst word. Om de veer en de klem te goed vast te zetten, dien je de dwarsschroef die over de klemsteunen en het uitstekende deel van de veren gaat opnieuw plaatsen en vast te zetten. Als er een Seeger-veiligheidsring aanwezig is, moet deze ook op de schroef worden geplaatst.

Plaats de nieuwe blokken en monteer de klem

Stap 5: Zet de klem weer in elkaar.

Het laatste dat je moet doen, is de klem weer in elkaar zetten. De klem moet perfect gecentreerd zijn, zodat de schijf zich op gelijke afstand van de blokken bevindt. Vervang de schroeven waarmee de klem aan de vork vastzit zonder ze volledig vast te draaien. Voordat je ze helemaal vastdraait, moet je er in feite voor zorgen dat de schijf perfect gecentreerd is tussen de remblokken. Draai de schroef en zorg ervoor dat de schijf tijdens het draaien niet in contact komt met de remblokken zelf. Als dit gebeurt, moet je de klem weer afstellen en deze zo ver bewegen als nodig is, zodat de fietsband contactloos draait.

Zodra deze positie is vastgesteld, kunnen de borgschroeven van de klem op de vork worden vastgedraaid. Het laatste wat je moet doen, is het testen van de remmen met de fiets op een standaard en op de grond om er zeker van te zijn dat de remmen perfect werken.

Hermonteren en centreren

Het vervangen van de remblokken van je fiets.

Het vervangen van de remblokken van een fiets vergt wat precisiewerk en geduld. Wanneer je het stappenplan nauwkeurig doorloopt kun je het echter wel zelf doen. Vergeet niet na het vervangen van de remblokken goed te testen voor je er mee op pad gaat!

Heb je zelf nog handige tips om de remblokken van je fiets te vervangen? Deel ze dan op onze Facebookpagina of via Instagram met #wd40athome

Meld u aan voor exclusieve aanbiedingen & nieuwsberichten!

© 2020 WD-40 Company